Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.
Fortæl jeres barns pædagog eller klasselærer om sygdommen og behandlingen og aftal, hvordan I foretrækker, kontakten skal være under forløbet. Læreren eller pædagogen kan hjælpe med at forberede de andre børn og sikre, at jeres barn løbende har kontakt til sine kammerater.
Når dit barn er i behandling for sin sygdom, er det ofte vigtigt at holde løbende kontakt til kammeraterne. Mange børn har glæde af at fastholde en snert af den normale hverdag og deres sociale liv.
Mens barnet er indlagt, kan det være rart at bevare en kontakt til børnene i børnehaven eller på skolen. Det er en god idé at aftale med læreren eller pædagogen, hvordan kontakten skal foregå. På den måde kan I sikre en vedvarende kontakt igennem hele forløbet og sørge for, at hilsener fra kammerater sker på den måde, I foretrækker.
Hvis dit barn får kræft, vil personalet på barnets skole eller institution som regel henvende sig til jer. Det kan være en god idé, at I får talt om:
Vær opmærksom på, at hvis pædagogen eller læreren har brug for at kontakte børneafdelingen på hospitalet undervejs i barnets sygdomsforløb, skal han eller hun bruge en skriftlig tilladelse fra jer.
Det er en god idé at bruge tid på at fortælle om forløbet, da pædagogen eller læreren på den måde er klædt på til at svare på spørgsmål fra børnene og forebygge ’vandrehistorier’. Pædagogen eller læreren vil ofte have behov for at kende detaljerne om dit barns sygdom og behandling.
Hvis barnet har søskende, kan det også være en god idé at tale med deres lærere og pædagoger om jeres situation derhjemme. Du kan evt. bede læreren eller pædagogen om at have ekstra opmærksomhed på børnene.
Jeres barn kan også sende hilsener den anden vej. Også her er sms, ugebrev og tegninger fine typer af kontakt - nok ofte i mindre omfang.
Det er en god idé at lade kammeraterne følge livet på børneafdelingen, herunder at følge med i de fysiske forandringer, der sker med barnet under behandlingerne.
Det er en god idé løbende at orientere institution eller skole og de andre børns forældre om, hvordan det går.
Det kan gøre både besøg og tilbagevenden til klassen eller stuen lettere for jeres barn, hvis de ansatte og de andre børns forældre har haft mulighed for at følge det syge barn undervejs.
I kan eventuelt lave en mailliste med personer, der kan have gavn af at følge udviklingen i barnets sygdom og behandling. Når der er brug for det, kan du sende en kort mail eller en besked f.eks. på skolens forældreintra. Emnefeltet kunne f.eks. være: 'Status på Karlas kemoterapi'.
Nogle forældre vælger at sende opdateringer og information ud via Facebook eller en blog. Det kan være en god måde at dele nyt om barnet med andre interesserede, så du ikke skal skrive eller ringe til alle, hver gang der er noget at fortælle.
Mange forældre til et barn med kræft fortæller, at de har gavn af at være åbne om deres situation. Det er en god idé at sende klar, enslydende kommunikation ud om, hvad der foregår. På den måde kan I undgå, at der kommer rygter i omløb og forkerte informationer om jeres situation.
Måske har I i perioder ikke overskud til selv at skrive mails og håndtere de andre forældres reaktioner eller spørgsmål, her kan det være en idé at aftale med barnets lærer eller pædagog, at han eller hun informerer de andre forældre.
Det er meget forskelligt, hvordan omgivelserne reagerer ved en alvorlig sygdom som kræft. Nogle lader som om, at ingenting er sket, mens andre spørger meget til kræftsygdommen.
Du kan fortælle til klasselæreren eller pædagogen, hvordan du og dit barn gerne vil kommunikere. Så kan han eller hun fortælle de andre forældre, hvad I foretrækker, og hvordan de evt. kan hjælpe jer.
Skolestue på Rigshospitalet. Barnet kan med fordel have sine egne skolebøger med og dermed mulighed for at følge lidt med i sin egen klasses pensum
Hvis dit barn er i den skolepligtige alder og har kræfter til det, får det undervisning på den børneafdeling, barnet er indlagt på. Det kan være en fordel for jeres barn at have sine egne skolebøger med, så det kan følge lidt med i sin egen klasses pensum.
På flere skolestuer indkalder hospitalslærerne barnet, forældrene og barnets klasselærer til et fælles møde med en læge og en sygeplejerske. Her får I og jeres barns klasselærer information og vejledning om barnets skolegang under sygdomsforløbet.
Ofte vil jeres barn være hjemme fra hospitalet i perioder mellem behandlingerne. I de perioder magter de fleste børn i langt højere grad at få besøg af kammerater og selv at komme på besøg i børnehaven eller i klassen.
På nogle skoler tilbyder man ’isolationsskole’. Her stiller skolen et lokale til rådighed, hvor der bliver luftet grundigt ud, og så har barnet undervisning med et par raske klassekammerater.
I den sidste periode med behandling kom Samuel mere og mere i sin egen klasse. Jeg tog ud i klassen og fortalte om, hvad kemoterapi gør ved immunforsvaret. Jeg tror, det gjorde det lettere for de andre børn at forstå, hvorfor de var nødt til at gå op i håndhygiejne.
Mor til kræftramt dreng
Det vil altid være en god idé, hvis pædagogen eller læreren forbereder de andre børn på, at deres syge kammerat nu er rask nok til i perioder at være sammen med dem igen.
Det er vigtigt at tage en snak med lærer eller pædagog inden besøget. Temaer, der er gode at have snakket om, kan være:
OmSorg er et projekt hos Kræftens Bekæmpelse, der arbejder for, at pædagoger og lærere er klædt på til at håndtere børns oplevelser med sygdom og død i familien.