Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Drikkepres-film vinder landsdækkende konkurrence

20-12-2023
Tilde, Mathilde, Mathilde, Kalla og Liv fra Svendborg Gymnasium løber med sejren i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens filmkonkurrence ’Drik mindre – oplev mere’.

Næsten 6.000 1.g-elever fra 30 gymnasier over hele Danmark har fra oktober til december konkurreret om at lave den bedste kampagnefilm, der kan få unge til at reflektere over alkoholkulturen blandt unge i Danmark. Alle konkurrencens film kan ses på Lommefilm.dk.

Ud af de mange film, konkurrencen har genereret, vinder Tilde, Mathilde, Mathilde, Kalla og Liv på Svendborg Gymnasium med filmen ”Er det dit valg eller andres?”.

Juryens motivation:
Filmen viser hvordan drikkepres kan opstå allerede inden festen går i gang, når vennerne presser på. Filmen er godt spillet, innovativ, af teknisk høj kvalitet og yderst kreativ i sin belysning af temaet “drikkepres”. Derfor vinder den årets “Drik mindre - oplev mere” 2023. 

Se vinderfilmen her

Førstepræmien i dette års filmkonkurrence er 5.000 kr. til at skabe god energi til et arrangement på skolen, eksempelvis en DJ til festen eller et indslag til cafeaften.

- Filmen viser på en præcis og vedkommende måde, hvordan drikkepres fungerer. Det er så vigtigt, at der i de unges fællesskaber er plads til, at du kan sige ’nej tak’ til alkohol, hvis du ikke har lyst til det – uden at det placerer dig uden for fællesskabet, siger Julie Nordberg Wilk, seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-indsats om valget af vinderfilmen.

Unges ønsker til alkoholkulturen
Filmkonkurrencen ’Drik mindre – oplev mere’ er et ønske om at involvere unge i arbejdet for en sundere og mere inkluderende festkultur med plads til at drikke mindre.

- Med konkurrencen skaber vi et kreativt rum, hvor eleverne kan diskutere og reflektere over alkoholkulturen i dag, og hvordan den kunne se ud i fremtiden. Vi håber, at initiativet på længere sigt kan bidrage til at skabe en sundere alkoholkultur blandt unge, siger Søren Stokholm Thomsen, der er projektchef i TrygFonden om filmkonkurrencen.

Om ’Fuld af liv’-indsatsen

Alkoholkampagnen ’Fuld af liv’ er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Formålet er at få danske unge til at udsætte deres alkoholdebut og drikke mindre for at reducere risikoen for skader og sygdomme, herunder alkoholrelateret kræft senere i livet.

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har udviklet den digitale værktøjskasse ’Gymnasier Fuld af liv’, der skal hjælpe gymnasier - og andre ungdomsuddannelser - til at skabe en sundere alkoholkultur for de nye elever. På websitet www.gymnasierfuldafliv.dk er der konkrete råd til gymnasieledelsen, undervisningsforløb til introguides og sociale udvalg, inspiration til alkoholfri arrangementer, forældrematerialer og meget andet. Materialet er udarbejdet i samarbejde med forskere fra Statens Institut for Folkesundhed og testet på gymnasier landet over.

Læs mere her

 

Om Lommefilm

Lommefilm hjælper store og små organisationer med at få budskaber ud til unge. Lommefilm arbejder ud fra at mobiltelefonen er en integreret del af børn og unges liv, og videomediet er en effektiv og sjov måde at få eleverne til selv at involvere og engagere sig. Når de unge selv skal formidle et budskab, er de motiverede til at opsøge relevant viden, som de kan formidle videre. Vi ved at når unge selv har arbejdet kreativt og formidlet et budskab så sidder det også sidder godt fast hos dem selv.

Læs mere her